مهندسی عمران خراسان شمالی

مهندسی عمران خراسان شمالی

اطلاع رسانی توسط سرگروه عمران و نقشه برداری سازمان آموزش و پرورش
مهندسی عمران خراسان شمالی

مهندسی عمران خراسان شمالی

اطلاع رسانی توسط سرگروه عمران و نقشه برداری سازمان آموزش و پرورش

نظارت و نقص قوانین اجرایی ساختمان ؟!!

نظارت و نقص قوانین اجرایی ساختمان ؟!!

در کشورمان اگر فردی مدعی باشد که در جوشکاری یا قالبندی و آرماتوربندی ساختمان و . . .  تخصص دارد همین کافی است و نهاد یا سازمانی سراغ تایید صلاحیت او نمی‌رود . در موضوع عوامل دخیل در ساختمان‌سازی تنها کاری که صورت گرفته این بوده که به راس هرم یا مسائل نزدیک به راس هرم توجه شده است . درباره ایراد قوانین موجود که باعث می‌شود متن آنها به درستی از سوی سازندگان مسکن  اجرا نشود می توان با مثالی مساله را بهتر بیان نمود.

در مبحث ۱۹ که به انرژی در ساختمان مربوط می‌شود قید شده که ساختمان در حال ساخت باید دارای عایق حرارتی باشد که این موضوع شامل دیوار‌ها، سقف ها و کف ها  می‌شود. شیشه‌ پنجره‌ها نیز باید دوجداره باشد و تاکید شده که در غیراین صورت پایان‌کار به ساختمان تعلق نمی‌گیرد. اما متاسفانه، زمانی که ساختمان در حال ساخت است کسی با آن کاری ندارد ولی وقتی تکمیل می‌شود، کار انجام شده را چک می‌کنند  و در این شرایط تنها می‌توانند شیشه دوجداره ساختمان را مشاهده کنند؛  اگر شیشه‌ها دوجداره بود ،    ( که معلوم نیست  شیشه دوجداره  استاندار هست یا نه ) می‌گویند مبحث ۱۹ را کار کرده پس صرفه‌جویی لازم انرژی در ساختمان صورت گرفته  و می‌توان برایش پایان کار صادر کرد! در حالی که این رویه  درستی نیست.

متاسفانه قوانین ساختمانی موجود، برای ساخت‌ وسازها فقط به صلاحیت راس‌هرم که مهندس‌ناظر است، حساسیت نشان می‌دهد و برای انبوه عوامل دیگر همچون بنا، جوشکار، قالب بند ، آرماتوربند ، بتن ساز و گچکار و... که نقش اصلی در احداث را برعهده دارند هیچ مقرراتی وجود ندارد و با این شرایط، امکان ساخت ساختمان با کیفیت محال است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد